Het laatste weekje op school! - Reisverslag uit Bangalore, India van Lizanne en Thomas - WaarBenJij.nu Het laatste weekje op school! - Reisverslag uit Bangalore, India van Lizanne en Thomas - WaarBenJij.nu

Het laatste weekje op school!

Door: Thomas en Lizanne

Blijf op de hoogte en volg Lizanne en Thomas

05 Augustus 2010 | India, Bangalore

Hallo lieve allemaal!
Allereerst willen we Mama feliciteren met haar verjaardag! Voor de eerste keer kunnen we de verjaardag niet samen vieren, dat is erg jammer maar we hopen dat je een hele fijne dag hebt in Spanje, laat je maar goed verwennen! We denken aan je!
Er is alweer bijna een week voorbij sinds het vorige verhaal, en we zijn inmiddels aangekomen bij onze laatste dag hier in Bangalore. We vinden het echt heel erg jammer dat we alle leuke mensen en kinderen hier moeten gaan verlaten!
Er is weer een hele hoop te vertellen over de afgelopen dagen! Laten we beginnen met zondag. De kerkdienst waar we een beetje tegenop zagen, bleek achteraf best leuk te zijn. We gingen namelijk niet naar de strenge kerk van vorige week maar naar de internationale kerk van Bangalore. Deze was gevestigd in een super sjiek hotel. Het was een swingende mis met veel liedjes, een band en een predikant met zelfspot (hij ging ons vertellen dat hij vroeger meisjeskleren moest dragen en dat verhaal had dan weer met flink wat doordenken betrekking op de bijbel...). Na de mis was er heerlijke koffie en thee met koekjes, toen hebben we ook nog wat andere Nederlanders ontmoet die voor werk in India wonen. Daarna gingen we samen met Sam en zijn vrouw lunchen en omdat de auto kapot was bleven we in dit super sjieke hotel. Met een dubbel gevoel schoven we aan i n een luxe eetzaal met een enorm buffet. We vroegen of het niet veel te duur was maar het was oké omdat we speciale gasten waren (en ze kwamen er wel vaker). Het is echt waar wat er wordt gezegd over het enorme contrast tussen arm en rijk in India. Het ene moment sta je tussen de straatarme mensen en als je over de drempel stapt sta je in een luxe waar je U tegen zegt. Toen we weer terug waren hebben we lekker geluierd en met een boek in het zonnetje gezeten (de familie was ’s middags naar bijbelstudie). Tijdens het lezen werden we verrast door vrolijk gezang, we dachten dat is gewoon een blije Indiër. Later bleek het de ladderzatte security guard van de school te zijn...

Maandag was het weer tijd voor lessen en meten en wegen. Na school hebben we de medical room opgeruimd en zijn we even de stad ingelopen.

Dinsdag was een normale dag op school, ’s middags zijn we naar een botanische tuin geweest samen met Tijs. Hier kon je lekker rondlopen, en zoals er op een groot bord stond geschreven was “ the oxygen here free”. Er waren hele mooie bomen, veel eekhoorns, maar niet zoveel bloemen helaas.
Op de terugweg werden we weer aangesproken doo r een riksja rijder die ons heel goedkoop weer naar huis wilde brengen, maar dan wel via 3 winkels waar we dan even moesten gaan kijken. Hier trapten we dus mooi niet meer in! ’s Avonds zijn we gaan uiteten bij de chinees om de familie te bedanken. Ze hadden het restaurant zelf uitgekozen, het was lekker eten maar omdat je soms de nederlandse chinees al niet kan vertrouwen hebben we het vegetarisch gehouden! Tijdens het eten viel opeens alle stroom uit, dat is wel even apart. Maar gelukkig hebben ze bijna overal een generator die dan wordt aangeslingerd zodat je weer kan zien wat je eet.
Woensdag hebben we weer lekker lesgegeven en gespeeld met de kinderen. Het schoolhoofd was zeer onder de indruk van de 3D-kaarten die we met de kinderen hebben gemaakt. Deze lessen waren voor ons ook heel leuk om te geven maar wel heel vermoeiend omdat de kinderen om de 5 seconden aan je willen laten zien hoe ver ze zijn (niet overdreven). We hebben ook nog een andere Yuvalok school bezocht. Deze is nog maar heel klein (50 kinderen) en bestaat uit een creche en groep 1 en 2. Ook deze kindjes hebben we gewogen en gemeten en we hebben ze Vader Jacob geleerd. s‘ Avonds hadden we een business meeting met Sam en Shoba om te praten over hoe alles was bevallen. We hadden natuurlijk alleen maar positieve woorden voor ze en over ze (en zij gelukkig ook over ons). Ze namen ons als bedankje mee uiteten (ja alweer!). We weten zeker dat het een goede samenwerking zal worden tussen IFMSA en Yuvalok!
Vandaag kwam er weer een groep nederlanders van World Servants om verder te bouwen aan het ziekenhuis. We voelden ons al best ervaren in India toen ze ons allerlei vragen gingen stellen over malaria, het eten en de mensen! De world servants hadden een middagprogramma met de kinderen voorbereid dus wij hadden een middagje vrij en hebben gekeken wat zij gingen doen. Na school zijn we met de kinderen van Accept in hun busje meegegaan. We hadden allerlei Nederlandse spelletjes voorbereid (zoals spijkerpoepen en flessenvoetbal). Ook hadden we snoepjes, stuiterballen en kralen mee voor de kinderen. Het was een leuke middag en we vonden het jammer dat we officieel afscheid moesten nemen van Accept (en vooral van Rachel, het blijft echt een poepie!).

Morgen dus onze laatste dag op school, met de kinderen en met de familie.... we hoorden vandaag dat ze morgenmiddag nog een verrassing voor ons hebben op school, we zijn erg benieuwd!
Wanneer ons volgende bericht zal zijn weten we nog niet precies want we beginnen zaterdag aan de rondreis. In ieder geval leuk dat je ons weer hebt gevolgd en tot gauw. We houden jullie op de hoogte!
Veel liefs en groetjes vanuit het prachtige India,
Thomas en Lizanne

• 05 Augustus 2010 - 21:22

Papa, Mama En Nicole:

Ola voor de laatste keer uit Spanje want onze vakantie zit er al weer op. Wij wensen jullie veel plezier met het vervolg van de reis door India. Bedankt voor de vocale verjaardagswens en tot het volgende berichtje.

• 06 Augustus 2010 - 14:33

Opa En Oma Van Haare:

hallo lizanne en thomas,wat een druk weekje hebben jullie achter de rug,maar wel een met veel belevenissen. leuk dat jullie zoveel waardering voor jullie werk krijgen.hopelijk worden de laatste 2weken net zo geweldig als de voorgaande 3weken.misschien wat meer tijd om ook de natuuren alles andere van het mooie india te g
    aan bekijken.geniet van alles wat er nog komen gaat en wij denken aan jullie.heel veel groetjes van opa en oma.

• 07 Augustus 2010 - 18:27

Miriam En Frank:

hallo lizanne en thomas,ik vind het leuk wat jullie allemaal mee maken en denk dat het moeite kost om deze kroost achter te laten, maar het is geweldig wat jullie doen,chapeau!!
    nu moeten jullie een beetje vakantie vieren want de tijd vliegt voorbij,dus genieten!!!!

liefs frank en miriam

• 07 Augustus 2010 - 20:36

Lilian:

Hallo Thomas & Lizanne, wat een mooie foto's weer. Lizanne zie ik jou daar op de foto in indiase kleding, wat mooi. Vincent is woensdag teruggekomen, die kwamen ook allemaal in de nepalese kleding terug.Nog een mooie vakantie gewenst, geniet ervan, groetjes van Vincent & Lilian

• 08 Augustus 2010 - 16:56

Famke:

Heej Lizanne & Thomas!

Het klinkt echt super leuk wat jullie allemaal meemaken, ik heb echt met plezier alle verhalen gelezen! Geniet er nog van de laatste week en als jullie terugkomen spreken we nog eens wat af in maastricht;)

Groetjes Famke

• 09 Augustus 2010 - 10:44

Val:

Heeeyy!!
    Ik ben weer even bijgelezen en t klinkt allemaal echt super wat jullie allemaal meemaken!! Jullie zijn echt elke dag de hele dag in touw zo te zien!! Vind t echt knap dat jullie dat zo even allemaal doen!!
    Heeeel veel plezier met jullie rondreis!!!!!!

Dikke kus val

• 11 Augustus 2010 - 14:40

Merel:

Het ziet er weer fanatstisch uit jongens! Ben echt blij dat jullie dit project opzetten en zo toegwijd zijn! Volgens mij zijn jullie al helemaal op de hoogte van alle Indiase to do's (en vooral don't's;)). Het lesgeven ziet er echt leuk uit, toch a change of career overwegen? ;) Veel plezier nog bij het rondreizen en tot snel in Mstreech! Liefs xx Merel