Het allerlaatste verhaal (vanuit India dan...) - Reisverslag uit Madras, India van Lizanne en Thomas - WaarBenJij.nu Het allerlaatste verhaal (vanuit India dan...) - Reisverslag uit Madras, India van Lizanne en Thomas - WaarBenJij.nu

Het allerlaatste verhaal (vanuit India dan...)

Door: Thomas en Lizanne

Blijf op de hoogte en volg Lizanne en Thomas

20 Augustus 2010 | India, Madras

Lieve allemaal,

Ons laatste berichtje alweer, het is bijna niet te geloven dat we morgen alweer thuis zijn om deze tijd...

We waren gebleven bij Madurai, de stad met de rijkversierde tempels. Afgelopen maandag hebben we een riskja-tour gemaakt door Madurai in een ouderwetse fiets-riksja! Dit was een onderdeel van ons reisprogramma en onze uiterst aardige riksja-rijder liet ons trots stapels met foto's en bedankjes zien van alle touristen die hij door de stad had gefietst. Het was ontzettend heet in Madurai maar hij fietste ons onvermoeibaar van de bananenmarkt naar de bloemenmarkt en van de ene tempel naar de andere. We vonden dat hij wel heel hard een drankje verdiend had en toen we stopten bij een kraampje bestelden wij ons een ijskoude Cola maar hij wilde liever.... hete thee! Oke, ook goed! ' s Middags zijn we nogmaals naar de beroemde tempels geweest om deze nu bij daglicht te kunnen bewonderen. Het tempelcomplex bestaat uit 12 toegangspoorten die in alle kleuren van de regenboog beschilderd zijn, 2 gigantische hoofdtempels en verschillende kleinere tempeltjes. Samen bevatten ze maar liefst 33 miljoen beeldjes, we keken onze ogen dan ook uit!
De dag erna gingen we naar Tanjavur, deze stad staat bekend om zijn mooie bronze beeldjes. Als eerste gingen we een aan huis bronsgieterij bezoeken, we kregen uitleg over het hele proces van het maken van zo'n beeldje en daarna konden we nog even rondkijken in de winkel. Vervolgens gingen we door naar het oude paleis, er was een collectie oude bronzen beelden en er was ook een bibliotheek met een paar hele oude Nederlandse boeken en manuscripten op palmbladeren! Toen de stenen wat waren afgekoeld (want de tempels bezoek je natuurlijk op blote voeten) gingen we naar een grote tempel uit het jaar 1010. Deze tempel was niet te vergelijken met de tempels die we in Madurai hadden gezien, de tempel was namelijk niet gekleurd maar was toch prachtig door zijn beelden. Ook was er een enorme stier van maar liefst 250.000 kilo uit één brok graniet gemaakt.
De dag erna gingen we naar Pondicherry, een franse kolonie. 75% van de inwoners sprak hier dan ook frans en zelfs de politie zag er frans uit. We verbleven hier in een home-stay (in plaats van hotel) bij een aardige frans-indiaase vrouw. Als eerst gingen we naar Auroville, een apart stadje iets buiten Pondicherry. Deze eco-vriendelijke stad is gesticht door volgelingen van Sri Aurobindo, een mysticus en meditatie-guru uit de jaren 40. Er wonen ongeveer 1500 mensen met in totaal 43 verschillende nationaliteiten. De mensen leven er in harmonie en hebben afstand gedaan van persoonlijke bezittingen. In plaats daarvan is alles van iedereen en is iedereen gelijk. In het midden van de stad staat een enorme gouden bol die dient als meditatie-centrum. Je mag er als toerist niet zomaar in, daarvoor moet je minstens een week blijven. Maar van een afstand was de bol al indrukwekkend genoeg. Binnen in staat een groot kristal en door een gat in het dak valt er zonlicht op waardoor het binnen een fantastisch effect heeft. Het was heel interessant om een bezoek te brengen aan de stad en om kennis te maken met de inspirerende manier van leven.
's avonds hebben we een wandeling gemaakt langs de zee (Golf van Bengalen), de zee zag er heel anders uit dan bij ons, zilverkleurig water en veel rustiger. Je hoorde de golven nauwelijks. Toen we daar lekker zaten te genieten van het uitzicht en de rust, viel het ons op dat er toch wel heel veel rotzooi tussen de rotsen lag. Het is zo jammer om te zien dat de Indiers helemaal niks lijken te geven om hun practige natuur. Terwijl we daar zaten hebben we ongeveer iedereen wel een plastic bakje of zakje de zee in zien gooien... erg frustrerend! 's Avonds hebben we nog heerlijk seafood gegeten in een Frans restaurantje, een heerlijke afwisseling tussen alle curries door!
De dag erna gingen we door naar Mahabilipuram. Het was snikheet toen we de Five Rathas gingen bezoeken. Dit waren beelden en tempeltjes die gehouwen waren uit een enorm rotsblok! Deze keer hadden we een hotelletje aan zee MET zwembad!! Heerlijk als het 39 graden is! Die middag hebben we dan ook goed gebruik gemaakt van deze faciliteit! Toen het wat begon af te koelen naar 35 graden zijn we het stadje weer even in gegaan om nog wat bezienswaardigheden te bezoeken. 's Avonds zijn we gaan eten met Raman, hij had wel een lekkere maaltijd verdiend na alle harde werken! Hij is echt een super driver geweest voor ons en er was bij hem altijd tijd " to take picture"!
Nu zijn we in Chennai, de hoofdstad van de staat Tamil Nadu, het is net als Bangalore een drukke chaotische stad met heel veel verkeer. We hebben net onze koffers ingepakt (alles past nog!) en hebben net online-ingecheckt op onze terug vlucht. Aan de ene kant zijn de 5 weken omgevlogen en konden we hier nog wel een tijdje blijven maar aan de andere kant is de gedachte aan thuis een hele fijne gedachte. Na 5 weken van ontzettend veel indrukken opgedaan te hebben, zelf geleerd te hebben en anderen les gegeven te hebben, elkaar nog beter hebben leren kennen en onvergetelijke momenten te hebben beleefd, kunnen we met een goed gevoel naar huis gaan! Deze ervaring pakt niemand ons meer af en we kunnen alleen maar zeggen dat we enorm hebben genoten!

Iedereen nogmaals bedankt voor jullie lieve berichtjes, we vonden het fijn dat jullie met ons meereisden!

Heel veel groetjes en liefs, voor het laatst uit India,

Thomas en Lizanne

P.s. Helaas kunnen we hier geen foto's plaatsen, deze volgen later nog. (En anders laten we graag alle 2000 foto's (of een selectie daarvan) persoonlijk aan jullie zien!)

• 20 Augustus 2010 - 15:17

Oma En Opa:

lieve allebei, vlug nog even een reactie op jullie laatste verslag. Hoe hebben jullie dat allemaal kunnen onthouden? wij vinden het geweldig,geen wonder dat jullie nu afscheid van alles en iedereen moeten nemen, maar van de andere kant verheugen wij ons, met jullie ophet weerzien .Nogmaals een hele goeie vlucht en tot morgen of overmorgen.Liefs van oma en opa.

• 20 Augustus 2010 - 16:01

Papa En Mama:

Lieve Thomas en Lizanne,

Aan alles komt een einde, jammer genoeg, maar ook gelukkig dat jullie morgen weer thuis zijn. Want we hebben jullie toch wel erg gemist. We kunnen niet wachten om alle foto's te zien en verhalen te horen. Deze ervaring neemt jullie niemand meer af. Een hele fijne vlucht terug, (zonder vertraging in Dubai) en tot morgen. xxx papa en mama.

• 20 Augustus 2010 - 17:09

Pama:

het is jullie allemaal van harte gegund, maar het moment van thuis komen en jullie gezond te kunnen omarmen is nu potverdorie toch ook heel veel waard aan het worden, en we spreken denk ik namens velen!! gezonde en voorspoedige vlucht moregen en tot heel gauw.PAMA!

• 21 Augustus 2010 - 07:41

ET: